Brno se přidává do systému digitálního varování obyvatel
Brno zlepšuje komunikaci s obyvateli v rámci krizových situací. Stejně jako Praha a Plzeň spojilo síly s hojně využívanou aplikací Záchranka. Obyvatelé moravské metropole, kteří mají ve svém telefonu aplikaci Záchranka, nebo si ji bezplatně instalují, mohou skrze ni dostávat varovná hlášení o vážných událostech na území Brna. Jde o situace, které mají přímý dopad na zdraví obyvatel. Tedy např. požár velkého rozsahu, znečištění vzduchu či pitné vody, chemická havárie aj.
„Pomocí aplikace Záchranka budeme jednoduše a efektivně varovat obyvatele Brna před událostmi, které by mohly způsobit újmu na jejich zdraví. Chytrý telefon má dnes v kapse téměř každý, pokud v něm bude mít navíc i aplikaci Záchranka s aktivovanou volbou varovných upozornění z Brna, dozví se o krizové situaci bezprostředně poté, co se stane. Informaci zadá po dohodě s integrovaným záchranným systémem do aplikace pracovník krizového řízení přímo na magistrátu, “ upřesňuje primátorka Markéta Vaňková.
Aplikace je díky podpoře Nadace Vodafone ke stažení zdarma, a to na operační systém Android a iOS, náklady spojené s provozem varovných upozornění pro Brno hradí město. Jedná se tak o další prvek tzv. smart city, který bude sloužit ke zlepšení ochrany zdraví obyvatel Brna.
„Právě při velkých krizových situacích je linka 155 výrazně přetížená. Pokud ale člověk obdrží push notifikaci s informací o události včetně toho, jak se má chovat, navíc s odkazem na krizový portál města nebo kraje, může se problematickému místu vyhnout. Jedná se o logické spojení funkcí mobilní aplikace, která tak již neslouží jen pro kontaktování tísňové linky, ale i pro reverzní komunikaci od záchranného systému směrem k občanům,“ říká Jana Kubalová, náměstkyně pro krizovou připravenost a vzdělávání ZZS Jihomoravského kraje.
Systém digitálního varování budovaný aplikací Záchranka však představuje také unikátní propojení s dalšími, občanům již známými aplikacemi, jakou je například v řadě městských částí používaný „Mobilní rozhlas“. V případě odeslání nouzového varování do aplikace Záchranka jsou o události informováni také všichni uživatelé systému mobilní rozhlas na daném území.
Pro přihlášení do systému varování stačí uživateli spustit aplikaci Záchranka a v sekci „Informace“ u varovných upozornění zkontrolovat, zda je Brno zvoleno jako sledovaný region. „Apelujeme na uživatele, aby také prověřili, že mají pro případ tísňového volání v aplikaci vyplněny veškeré údaje v osobním profilu. Určitě se uživatelé nemusejí bát, že otevřením aplikace dochází ke kontaktování záchranářů. K tomu slouží tísňové tlačítko, které je třeba držet 5 vteřin,“ vysvětluje Maleňák.
Stisknutím tlačítka v mobilní aplikaci dochází k odeslání tzv. nouzové zprávy. Ta obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, kontakty na osoby blízké a podobně. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155. V momentě spojení má dispečer kompletní informaci o volajícím, čímž je zjednodušen celý tísňový hovor. Aplikace tak pomáhá ve všech třech základních otázkách. Kde se to stalo, co se stalo a komu se to stalo. Současně je schopna automaticky poznat lokaci, ze které uživatel volá – nachází-li se na horách nebo u vody. V takovém případě odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i Horské, případně Vodní záchranné službě.
„Každý den pomocí aplikace volá na linku 155 zhruba 50 pacientů. Za dobu fungování byla aplikace využita ve více jak 40 tisících případech pro volání 155. Velké poděkování za dosažení těchto skvělých výsledků patří všem záchranářům, veřejnosti i Nadaci Vodafone, která projekt dlouhodobě podporuje,“ doplnil autor aplikace.
„Díky naší více než tříleté podpoře využívá k přivolání pomoci zdarma aplikaci Záchranka už více než milion lidí, pro které se stala samozřejmostí při záchraně lidského života. Teď už ale nejde jen o záchranu jednotlivců, ale o bezpečnost a zdraví celého města. Díky těmto varovným zprávám mohou úřady v jednom okamžiku varovat statisíce obyvatel. Technologie dokáží mnoho, ale až lidé, kteří je využívají, jim dávají smysl. A jsme rádi, že lidská síť kolem Záchranky se neustále rozrůstá,“ uzavírá Jan Fencl z Nadace Vodafone.
Chci odebírat newsletter
Přejete si dostávat pravidelné zprávy o našich aktivitách a programech?