Obalová kalkulačka spočítá, kolik odpadu šetříte
V Česku je ročně vyprodukováno přes půl tuny komunálního odpadu na osobu. Číslo se dlouhodobě snaží snížit organizace Bezobalu, která provozuje i bezobalové prodejny. Díky programu Rok jinak Nadace Vodafone získal tým do svých řad Janu Jarošovou, která se stala projektovou manažerkou pro vývoj webové aplikace na počítání ušetřeného odpadu. Obalová kalkulačka je nyní díky spolupráci Bezobalu a Nadace Vodafone v provozu a díky ní může každý proměnit obalovou krajinu na tu bezobalovou. Zkuste to!
Čísla motivují
Zákazníci Bezobalu ušetřili za jediný rok přes tři tisíce 120litrových popelnic odpadu – to znamená 15,5 tun odpadků, které nemusely skončit na skládce. Výpočtem množství odpadu, který ušetřili zákazníci vlajkové lodi bezobalového prodeje v Čechách, to ale nekončí. Nyní Bezobalu nabízí každému možnost měřit svůj pozitivní dopad na životní prostředí. Webová aplikace Obalová kalkulačka spočítá, kolik odpadu její uživatelé ušetřili při nákupu v bezobalovém obchodě, supermarketu, drogerii, nebo v obyčejné večerce. Shromáždí údaje z nákupů, dodá tipy na další zlepšení a umožní pochlubit se o svých pokrocích na sociálních sítích. Právě čísla totiž mohou leckoho motivovat k dalším krokům.
Aplikace poskytuje motivující zpětnou vazbu o průběžných i celkových výsledcích ušetřeného odpadu a také srovnání s průměrnou spotřebou podle Ministerstva životního prostředí (průměrně je v ČR vyprodukováno 544 kg komunálního odpadu na osobu za rok 2018). Součástí aplikace je i sekce o radách a tipech, jak se dopracovat k šetrnějšímu životnímu stylu. Funguje v ní vizuální propojení mezi objemem ušetřeného odpadu a čistotou přírody, která tvoří grafické prostředí kalkulačky.
Jak na to?
Použití je jednoduché. Stačí zadat částku, kterou jste zaplatili v obchodě s nebaleným zbožím, nebo počet sáčků a tašek, kterým jste se dokázali vyhnout v běžném obchodě, drogerii nebo večerce. Kalkulačka spočítá, jaké množství odpadu díky vašemu přispění nemusí skončit na skládce, ve spalovně nebo v recyklaci. Navíc dodá podrobnější informace o jednotlivých materiálech, tedy kolik nemuselo vzniknout plastu, papíru či skla. Vše je optimalizovaní pro veškerá zařízení včetně mobilů a své výsledky můžete jednoduše sdílet na sociálních sítích. Kalkulačku, i další aktivity Bezobalu, které pomáhají snižovat množství vyprodukovaného odpadu, můžete podpořit na serveru darujme.cz. I to je skvělý způsob, jak se účastnit a mít vliv na prostředí okolo nás.
Zero waste komunita okolo neziskové organizace Bezobalu roste již šestým rokem. Díky tomu se zvětšuje objem ušetřených obalů. Jen za rok 2019 ušetřili zákazníci Bezobalu 15,5 tun odpadu díky nákupům ve třech pražských prodejnách. Nákup do krabiček, sáčků a pytlíčků ale není všechno. Odpad, který nemusel vzniknout v zákulisí prodejen, nebo energie, která nemusela být vyprodukována na zpracování odpadu, jsou velmi těžko vyčíslitelné, ale neméně důležité.
Unikátní systém výpočtu
Aplikace funguje na bázi unikátního výpočtu, který vyvinul analytický tým Bezobalu. Měrnou jednotkou pro určení množství ušetřeného odpadu pro daný nákup potravin a drogerie je 1 Kč, která obsahuje 0,15 g plastu, 0,06 g papíru, 0,21 g skla, 0,05 g ostatního odpadu, tedy 4 kategorie nejpoužívanějších materiálů pro výrobu potravinových obalů. Pod ostatní odpad spadají tetrapak, kovové hliníkové a nerecyklovatelné obaly.
“Zvážili jsme obaly výrobků z běžných obchodů a údaje propojili se seznamem produktů, které Bezobalu nabízí. Výsledná čísla o ošetřených obalech se pak vážou na objem prodaného zboží” vysvětluje fungování kalkulačky její autorka Jana Jarošová, která v organizaci působí díky vítězství v programu Rok Jinak od Nadace Vodafone.
“Při nákupu v běžném obchodě aplikace počítá s průměrnou hmotností jednorázových pytlíků a tašek, místo kterých je možné použít ty na více použití. Do vlastních nádob a pytlíků si zákazníci mohou nakoupit například ovoce, zeleninu, pečivo, čerstvé saláty a pomazánky nebo šunky a sýry prodávané na váhu,” uzavírá téma praktickými příklady.
Bezobalu, z. ú.
Bezobalu je organizace, kterou pohání a motivuje hodnota udržitelného přístupu k přírodě, životu i práci. Ústředním tématem je zde zero waste a snižování množství odpadu, se kterými jdou ruku v ruce další témata jako je ekologické hospodářství nebo udržitelná spotřeba. Na neziskovém poli se Bezobalu věnuje osvětové činnosti ve firmách, školách i na veřejnosti a inspiraci šíří také prostřednictvím sociálních sítí a webu. V přidružených projektech usiluje o zavádění zero waste do praxe. Jako příležitost ke snižování množství odpadu provozuje značka Bezobalu i tři prodejny s nebalenými potravinami a eko drogerií v Praze.
Chci odebírat newsletter
Přejete si dostávat pravidelné zprávy o našich aktivitách a programech?