Plzeň rozesílá varování přes aplikaci Záchranka
Město Plzeň se v září připojilo k systému mobilní aplikace Záchranka. V krizových situacích tak bude pomoci ní informovat obyvatele o vážných událostech na území města, a to prostřednictvím varovných zpráv. Na jaře tuto službu spustilo pro své obyvatele hlavní město Praha.
„Jistě máme všichni v paměti nedávný nález nevybuchlé munice v Plzni – Skvrňanech. Tato velmi vážná situace, která si vyžádala evakuaci několika tisíc obyvatel, nás přiměla uvažovat, jak bychom mohli zdokonalit systém informování obyvatel a zároveň k tomu maximálně využít moderní technologie,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.
Pokud dojde k události, která má přímý dopad na zdraví obyvatel, tedy například znečištění pitné vody, povodně, požár velkého rozsahu nebo chemické havárie, může město své občany okamžitě varovat. Novinka je součástí městského konceptu Smart City Plzeň, který přináší chytré projekty pro lepší a pohodlnější život Plzeňanů.
„Tato aplikace je velice užitečná, o čemž svědčí počet jejích uživatelů, který překročil hranici jednoho milionu. Krizové situace jsou přes veškerou snahu a prevenci součástí života, i když naštěstí přicházejí jen velmi vzácně, v každém případě na ně ale musíme být maximálně připraveni,“ řekl Martin Zrzavecký, radní pro oblast bezpečnosti.
„Lidé, kteří si nyní aplikaci spustí, nebo nově nainstalují, budou moci označit, že chtějí na svůj telefon dostávat varovné zprávy ze západočeské metropole. Aplikace je ke stažení zdarma, a to na operační systém Android i iOS, náklady spojené s implementací Plzně do nabídky aplikace uhradilo město,“ řekl technický náměstek primátora Pavel Šindelář.
Podle autora aplikace Filipa Maleňáka je díky této funkci získána databáze lidí, kteří chtějí být v krizové situaci varováni, a to bez nutnosti sledovat polohu uživatelů. „Dochází tak mimo jiné k přímému předcházení nebezpečí, které by vedlo k nutnosti kontaktovat tísňovou linku. Ta bývá v těchto situacích významně přetížena. Příchozí push notifikace obsahuje textovou informaci s postupem chování a odkazem na krizový portál města či kraje. Zde je možné ihned komunikovat další podrobnosti,“ vysvětlil Filip Maleňák.
A to už Plzeň začátkem října vyzkoušela. Odeslala testovací zprávu s odkazem na web krizového řízení města Plzeň.
A jak funguje samotná aplikace Záchranka a proč se vyplatí ji používat?
„Stisknutím tlačítka v mobilní aplikaci dochází k odeslání tzv. nouzové zprávy. Ta obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, kontakty na osoby blízké a podobně. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155. V momentě spojení má dispečer kompletní informaci o volajícím, čímž je zjednodušen celý tísňový hovor. Aplikace tak pomáhá ve všech třech základních otázkách. Kde se to stalo, co se stalo a komu se to stalo. Současně je schopna automaticky poznat lokaci, ze které uživatel volá – nachází-li se na horách, nebo u vody. V takovém případě odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i Horské, případně Vodní záchranné službě. Každý den pomocí aplikace volá na linku 155 zhruba 50 pacientů. Za dobu fungování byla aplikace využita ve více jak 40 tisících případech pro volání 155. Velké poděkování za dosažení těchto skvělých výsledků patří všem záchranářům, veřejnosti i Nadaci Vodafone, která projekt dlouhodobě podporuje,“ doplnil autor aplikace.
V aplikaci dále naleznete encyklopedii první pomoci, nejrozsáhlejší databázi automatických externích defibrilátorů v tuzemsku, seznam pohotovostních služeb i stanic Horské služby. Aplikace je plně přizpůsobena neslyšícím i nevidomým. V současné době funguje nejen v ČR, ale také v Rakousku, na horách v sousedním Slovensku a od října bude dostupná na celém území Maďarska díky spolupráci s maďarskou Nadací Vodafone.
Chci odebírat newsletter
Přejete si dostávat pravidelné zprávy o našich aktivitách a programech?