Toalety ve Vodafonu: Poznej domácí násilí a podpoř druhého
Co zažívá člověk v násilném vztahu? Jakým dotazům může být doma vystaven a kde hledat pomoc? Na to všechno odpovídá kampaň instalovaná na dámských i pánských toaletách v centrále VODAFONE v pražských Stodůlkách a v Chrudimi.
Kolegům a kolegyním má pomoci pochopit, co může prožívat někdo z jejich pracovního týmu a jak mu citlivě pomoci.
„Naším cílem je vytvořit ve firmě síť proškolených ambasadorů, se kterými si může kdokoliv promluvit o tom, co se děje jemu samotnému či někomu z jeho blízkých. Nechceme, aby kolegové a kolegyně nahrazovali roli sociálních pracovníků, ale potřebují vědět, jak správně reagovat, pokud se jim někdo s problémem domácího násilí svěří,“ říká Jana Vychroňová, která má ve Vodafone na starosti oblast Diversity & Inclusion.
Nějakou formu domácího násilí totiž za svůj život zažila každý třetí žena v Česku a 5 až 10 procent obětí tvoří i muži.
„Osvěty není nikdy dost. Speciálně v momentech, kdy si člověk říká, že je něco špatně, a vůbec neví, co s tím. A stydí se zeptat. Proto máme kampaň s nabídkou pomoci na místech, kde je člověk většinou sám,“ vysvětluje Zuzana Holá, ředitelka Nadace Vodafone.
Osvětě v prevenci domácího násilí se Nadace Vodafone věnuje od roku 2019. Provozuje mobilní aplikaci Bright Sky, pořádá školení pro odborníky z řad policistů či sociálních pracovníků a inspiruje i firmy a organizace k zavedení interních programů pomoci pro zaměstnance (Akademie proti domácímu násilí). Vodafone byl totiž první firmou v Česku, která v roce 2019 takový program podpory zavedla. Nabízí třeba 10 dní placeného volna, změnu pracovní doby či místa výkonu práce a mnoho dalšího.
Aktuální kampaň na dámských a pánských toaletách má upozornit především na to, jak nenápadně může domácí násilí začínat. Zrcadla jsou polepena otázkami jako například Zakazuje ti vídat rodinu či kamarádky? Ptá se, koho jdeš do práce sbalit?
Na pánských se pak dočtete třeba Přišel jsi kvůli ní o svoje koníčky? Říká ti, že ani neumíš vydělat pořádné peníze?
„Ten, kdo domácí násilí zažívá, si často neuvědomuje, že je něco špatně. To chceme změnit, protože ten proces je často velmi postupný, ale může gradovat. Téma domácího násilí u nás ve firmě není tabu, nikomu samozřejmě neříkáme, jak a s kým má žít, ale snažíme se vytvořit prostředí, kde se není třeba za toto stydět,“ uzavírá Veronika Řídelová, programová manažerka projektu Bright Sky pro řešení domácího násilí.
Kampaň realizovala agentura SKALIN&LAYOUT.
Chci odebírat newsletter
Přejete si dostávat pravidelné zprávy o našich aktivitách a programech?