Unikátní analýza organizace Naši politici
ANALÝZA: Sobotkův kabinet provedl v porovnání se dvěma předchozími vládami nejrazantnější změny dozorčích rad a představenstev státních podniků. Více než třetina nominovaných je stále spojena s politickými stranami.
Nevládní organizace Naši Politici podrobila analýze osm strategických státních podniků z pohledu obsazování dozorčích rad a představenstev. Unikátní analýza podrobně porovnávala personální výměny, které učinil v prvním roce vlády kabinet Bohuslava Sobotky, se změnami, ke kterým přikročila vláda Petra Nečase a Jiřího Rusnoka. Celkem bylo prověřeno 151 osob.
Z analýzy vyplývá, že Sobotkova vláda provedla nejrazantnější obměnu členů dozorčích rad a představenstev. V představenstvech a dozorčích radách sledovaných státních podniků provedla 62 personálních změn, oproti tomu Nečasův kabinet stihl ve sledovaných podnicích za první rok „jen“ 55 personálních nominací, Rusnokova vláda 34 za necelých 7 měsíců své vlády.
Z analýzy sdružení Naši Politici vyplývá, že u dozorčích rad sledovaných podniků je více než třetina jejich nových členů spojena s některou politickou stranou
Ze srovnání vychází tentokrát ovšem jako rekordman Nečasův kabinet. Mezi jeho nominanty dozorčích rad zástupci politických stran dokonce převládali (56%), Rusnokův úřednický kabinet naopak k takovým nominacím sahal minimálně (12%).
Za poklesem politických nominací stojí podle analytika organizace Naši Politici Michala Vody ohled na veřejné mínění i nutnost prokazovat odbornost před vládním výborem. Problém politických nominací však vyřešený není. „Nikdo neurčil, kolik politiků má v dozorčích radách vlastně být, vládní výbor toto nesleduje. Jejich množství závisí jen na libovůli jednotlivých ministrů“, varuje Voda.
Zvláštní pozornost zaměřily nevládní organizace Naši Politici a Dopravní federace na oblast dopravy. "Dopravní zakázky v Česku trpí chronickými, dlouho neřešenými problémy. Kontrola veřejných zakázek se přitom těžko zlepší, pokud vláda nezačne lépe promýšlet i svou personální politiku u příslušných firem," uvádí Alena Vondroušová z Dopravní federace a připomíná kauzy podniků jako Povodí Vltavy či České dráhy. Sdružení Naši Politici ve své analýze poukázalo na některé problematické případy z oblasti dopravy:
• V dozorčí radě Českých drah podle zjištění sdružení Naši Politici například zasedá Ing. Vojtěch Kocourek (ČSSD), přičemž firma SEŽEV-REKO spoluvlastněná jeho synem a její dceřiné společnosti SEŽEV-facility a JICOM získávaly zakázky také od Českých drah. Ve střetu zájmů se Kocourek ocitl již v minulosti, když tatáž firma získávala klíčové zakázky od Správy železniční dopravní cesty, kde Kocourek působil jako náměstek.
• Do dozorčí rady Povodí Labe byl nominován Ing. Miroslav Šefara, jenž byl v minulosti na hodinu odvolán z postu ředitele Ředitelství vodních cest kvůli zadání předražené a Evropskou unií kritizované zakázce na vybudování zvedacího mostu na Labi v Kolíně.
• Správní radu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) obsadily vládní strany, všech 6 členů rady jsou politici. Jen za rok 2014 zadala SŽDC veřejné zakázky za více než 23 miliard korun.
• Některé problémy naopak pravděpodobně zůstávají neřešeny. Podle informací zveřejňovaných státní společností ČD Cargo stále zasedá ve výboru pro audit Mgr. exposlanec ODS Mgr. Oldřich Vojíř PhD. Ačkoliv zákon o střetu zájmů zakazoval politikům pobírat odměny za členství v dozorčích radách státních podniků, Vojíř v minulosti zkoušel ponechat si s pomocí právní kličky odměny ve výši 300 tisíc korun ročně.
• Neznámé není ani jméno Vojířova kolegy z výboru pro audit, Libora Joukla (ČSSD). Náměstek hejtmana kraje Vysočina, čelí aktuálně trestnímu stíhání v souvislosti se zakázkou nákupem sypačů pro krajský úřad.
________________________________________________________
Pro bližší informace o analýze nás prosím neváhejte kontaktovat. Podrobnější informace naleznete také na www.nasipolitici.cz
Chci odebírat newsletter
Přejete si dostávat pravidelné zprávy o našich aktivitách a programech?